Στους κινηματογράφους: «Νώε»

Η ΒΙΒΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΙΒΩΤΟΥ ΔΕΝ ΣΤΕΚΕΤΑΙ ΙΚΑΝΗ ΝΑ ΣΩΣΕΙ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΤΑΚΛΥΣΜΟ

(c) Paramount Pictures

Το Χόλιγουντ «δεν το έχει» με τις θρησκευτικές ταινίες. Για να είμαστε περισσότερο σαφείς, «δεν το έχει» όταν πρέπει να ασχοληθεί με μια ιστορία που ήδη γνωρίζουν οι περισσότεροι. Φαίνεται πως πάντοτε σκαλώνει μεταξύ σοβαρότητας και φαντασίας και το αποτέλεσμα είναι σχεδόν πάντα αλλοπρόσαλο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η επική ταινία «Νώε», που προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη στους κινηματογράφους. Μεγάλο μπάτζετ, μεγάλη διαφήμιση, μεγάλο καστ. Και, εν τέλει, δεν ανταποκρίνεται απόλυτα στις μεγάλες προσδοκίες.

Οι εντονότερες αντιρρήσεις εστιάζονται περισσότερο στον τρόπο που η ταινία αντιμετωπίζει την πλοκή. Η παραβολή του κατακλυσμού του Νώε από τη Βίβλο τραβιέται από τα μαλλιά θυμίζοντας σε αρκετές περιπτώσεις ταινία επιστημονικής φαντασίας στημένη 1000 χρόνια μπροστά στο μέλλον.

Η ιστορία αντιμετωπίζει το ακριβώς αντίθετο πρόβλημα με αυτό της «Κοκκινοσκουφίτσας» (2011, σκην. Κάθριν Χάρντγουικ). Εκείνη η ταινία πήρε υπερβολικά στα σοβαρά τον εαυτό της και εν τέλει έγινε γελοία. Ο «Νώε», αντίθετα, παίρνει πολύ ελαφρά τον εαυτό του και καταλήγει Star Wars.

Πώς αλλιώς να εξηγήσεις τους πέτρινους γίγαντες – αγγέλους που βοηθούν στην κατασκευή της κιβωτού, στην – περιέργως – βιομηχανοποιημένη προ-κατακλυσμού κοινωνία (εύκολα θα μπορούσε να κολλήσει ναυπηγείο για την κιβωτό) και στα – υπερβολικά και αμήχανα φυτεμένα – επίκαιρα κοινωνικά μηνύματα;

Η ιστορία της κιβωτού διαθέτει ένα εξαιρετικά διαχρονικό ηθικό δίδαγμα που ξεπροβάλλει στο κέντρο της. Πώς η ανθρωπότητα ξέφυγε από τις ηθικές αρχές και τις αξίες στις οποίες όφειλε να παραμείνει, και πληρώνει το τίμημα με μια καταστροφή άνευ προηγουμένου. Πώς προκύπτει η οικολογία και – τεχνηέντως – η κλιματική αλλαγή σε μία βιβλική ταινία, άγνωστο. Και άσχετο, καθότι την εποχή του Νώε δύσκολο να υπήρχε το ένα εκατομμυριοστό του σημερινού πληθυσμού, με σαφέστατα λιγότερες επιστημονικές γνώσεις από τη βιομηχανική επανάσταση.

Πέραν της πλοκής και των κρυφών μηνυμάτων, η ίδια η διάρκεια είναι τεράστια. Στις δύο ώρες έρχεται, επιτέλους, ο κατακλυσμός και εκεί που λες ότι θα ξεπλυθούν οι αμαρτίες της, η ταινία αποφασίζει να βουτήξει σε μία υπο-πλοκή για τις δολοφονικές τάσεις του Νώε που θέλει να σκοτώσει τα εγγόνια του γιατί «ο Θεός του είπε ότι πρέπει να τελειώσει η ανθρωπότητα» που σε κάνει να κοιτάζεις το ρολόι σου κάθε πέντε λεπτά. Η υπο-πλοκή για τον Χαμ, το γιο του Νώε που θέλει να σκοτώσει τον πατέρα του γιατί δεν του βρήκε γυναίκα, ας μείνει ασχολίαστη. Παρεμπιπτόντως, η αρχική ιστορία του Νώε στη Βίβλο αναφέρει πως στην κιβωτό επέβαιναν τέσσερις γυναίκες, ισάριθμων ανδρών (Νώε, Χαμ, Σημ και Ιάφεθ). Ουδείς εκ των ανδρών έμεινε άκληρος ή μαγκούφης. Όσο για την ενδυμασία των ηρώων, θα έπαιρνα όρκο πως είδα σε κάποια στιγμή τζιν παντελόνι και παπούτσι με σόλα.

Στο μέτωπο των ερμηνειών, τα πράγματα γίνονται καλύτερα. Ο Ράσελ Κρόου και η Τζένιφερ Κόνελι στους πρωταγωνιστικούς ρόλους είναι πειστικοί με αρκετά δυνατές συγκινητικές στιγμές (όσο τους το επιτρέπει το σενάριο), ενώ η Έμμα Γουάτσον ως νύφη του Νώε φαίνεται πως έχει δρόμο να διανύσει μέχρις ότου καταφέρει να εξελίξει τη δραματική της φλέβα. Ταυτόχρονα, οι εικόνες είναι εντυπωσιακές, με ζωντανά χρώματα αν και έχει επιλεγεί ένα δυστοπικό ύφος για πολλές τοποθεσίες της ταινίας, ίσως αλληγορικά για την κατάσταση της ανθρωπότητας.

Αν αποφύγετε το 3D, που είναι κουραστικό και δεν προσφέρει ιδιαίτερες συγκινήσεις, παραβλέψετε τα λάθη στην αποτύπωση της ιστορίας και πάτε υποψιασμένοι για τα υφέρποντα μηνύματά της, η ταινία ίσως σας ικανοποιήσει. Διαφορετικά, περιμένετε τη Μεγάλη Εβδομάδα, κατά τη διάρκεια της οποίας όλο και κάποια τηλεταινία της Παλαιάς Διαθήκης θα παίξει στη μικρή οθόνη.

Εκτύπωση Εκτύπωση Email Email